Scotland tha thu sònraichte!

23 september 2019 - Tynemouth, Verenigd Koninkrijk

ScotlandScotlandScotlandAfternoon

23 september

Een grote grijze meeuw vliegt scheerlings over het zonnige dek van het schip dat nog aangemeerd ligt in Tynemouth van waar je uitzicht hebt over de vrachtwagens, bussen, auto’s, de oldtimers die deelgemonen hebben aan een wegrace op een Brits eiland, en de enkele fietsers en motorrijders. Allemaal schepen zij in voor de reis naar het vasteland van Europa. Misschien dat velen ook teruggaan met mooie herinneringen aan Schotland. Het land dat door de eeuwen heen altijd veel aantrekkingskracht heeft uitgeoefend. Honderden jaren geleden gold het als ver en afgelegen aan het einde van Europa.

Een land ook dat vaak voor zijn onafhankelijkheid heeft gestreden en wie weet dat binnen enkele jaren ook wel weer is. Hoe de Brexit verder zal uitpakken is een vraag. Nog maar enkele weken en het is zover. Of toch niet? Een chaos die je niet moet willen hebben. De meeste Schotten denken daar ook zo over. Gezien de vele Schotse vlaggen met Europese sterren. Borden aan de wegen waarop staat ‘Europe and Scotland making it work together’ en de onafhankelijkheidsdemonstratie die ik zaterdag zag in Glasgow zeggen genoeg. Men is de ingrijpende beslissingen uit Londen meer dan zat.

Misschien heb ik met het vertrek hier uit Tynemouth dat in Engeland ligt wel een binnenkort historisch land verlaten...het Verenigd Koningrijk. Hetgeen een interessante geschiedenis kan worden. Ingrijpende gebeurtenissen zoals ik weet van mijn oma, haar wortels lagen ook in een inmiddels historisch land...

Nederlands-Indië, haar vader werd  in een ander historisch land geboren het Habsburgse Rijk. Wie weet kunnen anderen daar binnenkort over mee vertellen. Maar in welk verband ook het was een zeer prettig verblijf de afgelopen weken.

'Where ever I lay my hat thats my home’ is de tekst van een lied, mijn eigen variant zou kunnen zijn ‘where ever I lay my (bike)helmet thats my home’, het onderweg zijn hetzij voor verplichtingen, hetzij voor andere doelen, het is toch het liefst wat ik doe. Het onderweg zijn in Schotland was een groot genoegen. De aantrekkingskracht die het land al honderden jaren heeft op de mensen, was bij mij ook altijd aanwezig.

Nu na dit avontuur heeft het mij een herinnering opgeleverd die ik nooit meer zal vergeten. Scotland tha thu sònraichte!