Van de voorsteden van Glasgow naar South Ayrshire

22 september 2019 - Maybole, Verenigd Koninkrijk

Crossraguel Abbey

22 september

Zodra de koeien weer te zien zijn, weet je dat de wirwar aan straten in  de voorsteden van Glasglow ten einde is. Meteen gaat het heuvel af en op. Via wegen die afwisselend smal en smaller zijn. Steeds meer wielrenners trekken voorbij, zoveel zelfs dat we door de politie worden tegengehouden. Al wel of niet met de fiets het is een prettig land om doorheen te reizen, vervelend is het bijna nooit. In de dorpjes waar we vandaag doorkomen zijn de huizen veelal klein, witte cottages bijvoorbeeld met blauwe deuren. In de verte zien we de overblijfselen van Crossraguel Abbey.

Éénmaal aangekomen worden we hartelijk verwelkomd door de beheerder. Schotten, is inmiddels mijn ervaring maken makkelijk contact. Tot het repertoire van vragen hoort steevast waar je in Schotland geweest bent, je naar toegaat, waar je vandaan komt etc. ze zijn zeer geintresseerd en dat maakt het verblijf hier nog aangenamer.

Hoewel een ruïne valt nog wel te zien dat de andij ooit een groot complex was, een toren en delen van de kerk zijn nog intact. Verscholen achter een muur probeer je je voor te stellen hoe het leven hier in de middeleeuwen en daarna geweest moest zijn. Zeker staat vast dat de regerende abt, een machtig man was, hij deed rechtsspraak over moord, brandstichting, verkrachting en roof. Een voortdurend onzekere tijd waarin je verkeerde, elke dag ging het om het overleven, vandaar ook al die misdaden. De afstand naar de zee is van de voormalige abdij nog maar een eindje. De weg langs de kust is ook aantrekkelijk. Hier kun je de woningen geen huisjes meer noemen maar eerder kleine paleisen. Bij een salon pauzeerden we even voor koffie en een koek met pepermuntsmaak! Ach wat heb je hier toch opmerkelijke variaties op culinair gebied, omdat allemaal uit te proberen mogen we nog wel even, maar

‘s-avonds besluiten we gewoon weer tot haggis. Iemand had op een briefje geschreven dat dit bij de not don'ts hoorde....nou dan is het helemaal een reden voor ons om het bij de do it’s te plaatsen.