Concurrentiestrijd in de pub

15 september 2019 - Stirling, Verenigd Koninkrijk

Stirling castle

14 september

‘s Avonds in de pub van Blairgowrie met een mengeling van geluiden en wat je zou kunnen noemen ‘bezienswaardigheden’ was het terugblikken op andere bezienswaardigheden. Tegenover mij had ik uitzicht op enkele oudere dames die aan de ‘bubbles’ waren en die een concurrentiestrijd voerden met een slechthorende Guinness drinkende luidde man om de aandacht van een kind. Of ging hun aandacht net zoals de mijne naar hetgene dat het kind op het bord had liggen? Macaroni met patat die je in een dikke kaassaus kon droppen.

Hoewel ik best van ‘surprises’ hou, was ik toch blij van dit menu verschoond te blijven, en het was in dit geroezemoes dat ik met genoegen kon terugblikken met het bezoek vandaag aan Sterling Castle, de oude residentie van de Schotse koningen.

Rondom het kasteel zijn tal van monumenten gevestigd zoals het Wallace monument en het standbeeld van Robert the Bruce. Historische beroemdheden die alles te maken hadden met de eerste Schotse onafhankelijksoorlog eind 13de eeuw.

In die tijd verkeerde Schotland in een crises, na een periode van rust en economische stabiliteit. Toen de koning echter in 1290 stierf, zou zijn kleindochter die in Noorwegen verbleef hem opvolgen. Echter op de reis naar Schotland kwam ook zij te overlijden. Hierop eisten verschillende adellijke families de troon, een burgeroorlog dreigde. De Engelse koning Edward I maakte gebruik van deze instabiliteit, en trok

met zijn leger op naar Schotland. Op de ochtend van 11 september 1297 voltrok er bij de Stirling Bridge een veldslag. Deze brug was zo smal dat de Engelsen slechts één voor één konden passeren, en daar werden ze door de troepen van Wallace in mootjes gehakt.

Robert the Bruce, een edelman die de rebellie van Walace gesteund had zou later tot koning van Schotland worden en won een nieuwe slag met de Engelsen in 1314, mede hierdoor was de onafhankelijkheid van Schotland verzekerd.

Stirling castleStirling castleStirling castle

15 september

Na de avonturen in de pub en goed uitgerust konden we verder met de reis naar de Highlands beginnen, op weg naar een nieuwe verblijfplaats, na een week in Blairgowrie vertoeft te hebben.

Onderweg naar onze nieuwe ‘vacancie’, maakten we nog even een uitstapje naar de overblijfselen van Urquhart Castle. Een prachtige ruïne gelegen aan Loch Ness.

Urquhart castle

Behalve de tal van schapen en koeien waren er onderweg ook eekhoorntjes te zien

en een fazant, bij het houten huisje in Cannich waar we nu verblijven blijken we tal van buurvrouwen te hebben, behalve dat ze wel aardig zijn, zijn ze ook nieuwsgierig...al die kippen.