Up & down

10 september 2019 - Braemar, Verenigd Koninkrijk

10 september

Volgepakt verlaten we een winkel met streekproducten, na ons goed gedaan te hebben aan o.a. fudges en bieren van bijvoorbeeld de Orkney eilanden. Het is maar afwachten hoe de inhoud zal zijn, in ieder geval zijn de etiketten zeer aanlokkelijk. Bijvoorbeeld van een zeemeerminman en een zeemeermin die elkaar boven de golven van de zee kussen of een muis die in een oude raceauto zit en waarbij het biermerk dan ook opmerklijk ‘motor oil’ heet. Buiten is een ‘heterdaadje’ te zien een roodborstje doet zich tegoed aan vogelvoer dat te nog koop is.

Na dit alles gadegeslagen te hebben, zijn we in hogere sferen beland. Naar de mointains. Wie hier schapen zou tellen, zou vermoeid raken, maar voor de rest is het hier een stille ruwe wereld. Een aangename eenzaamheid maakt van je meester. Tot dat het gebied voorbij het plaastje Braemar bosachtiger wordt. In Braemar is het jaarlijks gemiddeld 6.5° en met de  -27° van januari 1982 staat hier het kouderecord van het Verenigd Koningrijk vast. Niet ver van deze plaats bevindt zich

Balmoral Castle, het zomerverblijf van de queen. Elk jaar van augustus tot oktober verblijft ze er. Van het kasteel kun je niets zien, het is goed afgeschermd van de buitenwereld. Wel zie je langs de poorten van de oprijlaan af- en opgaand autoverkeer langskomen. Wat wel te bezichten is, is de Crathie Kirk, een klein kerkje aan de overkant van de doorgaande weg. Binnen is een aparte bank voor de koninklijke familie als ze er een dienst willen volgen, behalve het beluisteren van de preek, kunnen ze daar ook de gebeeldhouwde bustes van hun voormoeders- en vaders aanschouwen. Van Victoria tot George VI.

Op de weg terug naar Blairgowrie is er het gevoel of je in een achtbaan zit, spectaculair is het dalen te noemen, naar de wat lagere gebieden waar we overnachten. Daar komt de regen met bakken uit de lucht. Geeft niks, de pub is toch om de hoek. Vanavond dan maar geen haggis, maar een burger. Het is er drukker dan gisteren en wellicht dat daardoor lang niet elk van de meer dan tien verkrijgbare tapbieren niet verkrijgbaar is. Met het gerstenat dat er dan wel is, is het terugblikken op deze dag echter ook geen misnoegen.